بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابى سازمان ها

سازمان‌ها نیز براى فروش خود، اقدام به بازاریابى مى‌کنند. و این کار شامل فعالیت‌هایى است که براى ایجاد، حفظ یا تغییر طرز تفکر یا رفتار مخاطبین، نسبت به یک سازمان انجام مى‌گیرد. بازاریابى سازمان، هم به وسیله موسسات انتفاعى و هم موسسات غیرانتفاعی، مورد استفاده قرار مى‌گیرد. موسسات اقتصادى مى‌کوشند با بهره ‌گیرى از روابط عمومى یا استفاده از برنامه‌هاى تبلیغاتى صنفی، تصویر ذهنى خود را ارتقا بخشند. موسسات غیرانتفاعى نظیر مراکز آموزش عالی، موزه‌ها و گروه‌هاى هنرى نیز به ‌منظور جمع ‌آورى وجوه نقدى و افزایش تعداد اعضا یا طرفداران خود، اقدام به بازاریابى سازمان مى‌کنند. بازاریابى سازمان، مستلزم برآورد و ارزیابى تصویر دهنى کنونى سازمان و تهیه برنامه بازاریابى براى بهبود آن است. یعنى بازاریابى سازمان دو مرحله دارد:

ارزیابى تصویر ذهنى  

اولین گام براى ارزیابى تصویر ذهنی، تحقیق درباره تصور کنونى جوامع اصلى طرف سازمان درباره آن است. تصویر ذهنى سازمان، تصور یک فرد یا گروه منفرد از یک سازمان است. افراد مختلف ممکن است از یک سازمان، ذهنیت ‌هاى متفاوتى داشته باشند. یک سازمان نیز ممکن است از تصویر ذهنى جامعه درباره خود راضى باشد یا به این نتیجه برسد که در این زمینه کاستى‌ هایى وجود دارد که باید برطرف گردد.  

برنامه‌ریزى و کنترل تصویر ذهنى  

در این مرحله یک سازمان باید تصمیم بگیرد مى‌خواهد و مى‌تواند در نزد جامعه به چه تصویر ذهنى دست یابد. 

تبلیغ براى ایجاد تصویر ذهنى کلی، ابزار عمده ‌اى است که شرکت ‌ها براى بازاریابى خود از آن استفاده مى‌کنند. شرکت‌ ها از این نوع تبلیغ براى ایجاد و حفظ یک ذهنیت مطلوب در طول چندین سال بهره مى برند. آنها همچنین از این نوع تبلیغ براى مقابله با وضعیت‌ هایى استفاده مى‌کنند که احتمالا تصویر ذهنى آنان را مخدوش مى ‌کند و به آن آسیب مى ‌رساند. تلاش ‌هاى واحد بازاریابى یک سازمان، فقط در صورتى با موفقیت همراه است که این سازمان به ‌طور واقعى همگام با تصویر ذهنى مطلوب خود حرکت نماید. در صورت عدم تناسب واقعیت با تصویر ذهنی، با هیچ بودجه تبلیغاتى و برنامه روابط عمومى نمى‌توان مردم را در بلند مدت فریب داد.  

یک سازمان باید هر از گاهى جوامع مخاطب خود را تحت بررسى قرار دهد تا مطمئن شود فعالیت ‌هایش در جهت بهبود تصویر ذهنى مؤسسه بوده است یا خیر. تصاویر ذهنى را نمى ‌توان ظرف یک شب دگرگون ساخت. منابع مالى که به برنامه‌هاى تبلیغاتى اختصاص داده مى‌شوند محدود هستند و تصویرهاى ذهنى جوامع نیز دیر تغییر مى‌کنند. اگر موسسه ‌اى پیشرفت نمى‌ کند، یا باید آنچه که بازاریابى شرکت ارائه مى‌کند، یا برنامه بازاریابى سازمان تغییر پیدا کند.