بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

مفاهیم رنگ ها

رنگ ها مفاهیم خاصی را به بیننده می رسانند اما این مفاهیم در گذر زمان تغییر میکنند . امکان دارد رنگی اکنون مفهومی را برساند که قرن ها پیش مفهوم دیگری را داشته و سال ها بعد مفهوم دیگری را برساند . در کل رنگ ها یک ابزار ارتباط بصری است که می تواند بر روانشناسی بیننده در سطحی نیمه هشیار تاثیر بگذارد .
رنگ ها در طراحی لوگو ، محصولات ، طراحی بسته بندی ، امور مختلف تبلیغاتی و گرافیکی ، مفاهیم مختلفی را می رسانند . به عنوان مثال رنگی می تواند پیام مثبت یا منفی برساند یا اینکه مردم را به خرید کردن ترغیب کند یا احساس اعتماد و اطمینان را برساند ، احساس سرما و گرما ، اشتها و چندین پیام دیگر…
با توجه به میزان تاثیر گذاری رنگ ها بر ذهن بیننده این اطمینان حاصل می شود که رنگ ها نقش بسیار مهمی را در طرح های شما ایفا میکنند . اگر به بسته بندی بطری های آب معدنی دقت کنید متوجه خواهید شد که طراحان بسته بندی از رنگ آبی استفاده کرده اند چرا که این “رنگ آبی” است که احساس خنک بودن را به بیننده القا می کند و ارتباط بسیار مستقیم با فروش آن محصول دارد . پس یادتان باشد انتخاب رنگ باید با دانش لازم انجام شود نه سلیقه شخصی.
در ادامه مفاهیم برخی از رنگها را ملاحضه بفرمایید: 

آبی :
آبی ، رنگ آسمان ، رنگ دریا… این اولین تصویر و حسی است که از این رنگ دریافت میشود .آبی رنگی مردانه است . آبی نماد صداقت ، حقیقت ، اعتماد بنفس ، آرامش ، صمیمیت ،اعتماد ، تمامیت ، جوانمردی و بهشت است . آبی به شدت با آرامش و خونسردی همراه است و باعث بهره برداری بهتر روحی و جسمی می گردد. متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و اثرات خونسرد کننده دارد. آبی رنگی است که از فاصله های بسیار دور هم دیده می شود. به همین دلیل است که چراغهای فرودگاه ها آبی رنگ هستند . آبی رنگ مورد علاقه بیشتر مردم است و رنگی متناسب برای لوگوهای سازمانی و شرکتی.
استفاده از این رنگ در محصولات غذایی و خوراکی توصیه نمی شود زیرا باعث کاهش اشتها می شود .
آبی روشن با سلامتی ، درمان،آرامش ، درک و نرمی همراه است .
آبی تیره دانش ، قدرت ، کمال و جدیت را نوید میدهد .

قرمز :
قرمز ، رنگ خون و آتش… به همین علت با جنگ ، خطر ، انرژی ، قدرت ، احساسات شدید ، تمایلات عشق ، هیجان و فوریت همراه است . متابولیسم بدن انسان را بالا برده و باعث افزایش تعداد تنفس شده و فشار خون و ضربان قلب بیننده را افزایش می دهد . قابلیت دید بسیار بالایی دارد و به همین دلیل علامت توقف ، چراغ توقف راهنمایی و اتومبیل و تجهیزات قابل اشتعال را با رنگ قرمز نشان می دهند . قرمز رنگ شجاعت و دلیری است که در اکثر پرچم های کشور ها دیده می شود .
رنگ قرمز باعث جلب توجه می شود و تصاویر را نزدیکتر جلوه می دهد به همین علت بهتر است جمله ی “خرید کنید” ، ” تخفیف ویژه” یا جملاتی از این دسته را با رنگ قرمز نمایش دهید .
قرمز به شدت اشتها آور است مخصوصا برای غذاهی گرم چرا که هم اشتها و هم گرم بودن خاصیت رنگ قرمز است ، محققان پی برده اند اکثر کودکانی که قدرت تشخیص محتویات داخل بسته بندی را ندارند وقتی وارد فروشگاه خوراکی میشوند ناخودآگاه محصولات قرمز رنگ مورد توجه آن ها قرار میگیرد .

سبز :
سبز رنگ طبیعت سمبل زندگی ، رشد ، مذهب ، پول ، باروری و حاصلخیزی . سبز هم همانند آبی احساس آرامش زیادی را به بیننده القا میکند به همین علت در بیمارستان ها بیشتر از رنگ سبز استفاده می شود . سبز نماد صحیح بودن درست بودن آزاد بودن و دقیقا نقطه ی مقابل قرمز است . به همین دلیل چراغ سبز در چراغ های راهنمایی نشان از آزاد بودن مسیر است .
سبز ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد و برای تبلیغات دوست داران محیط زیست و محصولات طبیعی بسیار مناسب است . سبز رنگی بسیار مناسب برای موفقیت نمایش و عملیات موفق است . سبز تیره معمولا با مفهوم ثروت ، دارایی و بانک همراه است .

زرد :
زرد رنگ تابش خورشید با لذت ، شادی در عین حال بزدلی ، عقل ، دوستی ، گرمی ، احتیاط و عمدتا با غذا ها همراه است و اثر گرم کننده و محبت دارد و حس شوخ طبعی را تحریک می کند همچنین زرد باعث افزایش نیروی ماهیچه ها میشود . رنگ زرد توجهات را به خود جلب میکند به همین خاطر ماشین های تاکسی را به رنگ زرد در می آورند . این رنگ تمرکز و خلاقیت را بالا میبرد و روشنفکران را جذب می کند.با دیدن رنگ زرد مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند (احساس خوب شیمیایی طبیعی) .
زرد یک رنگ بی ثبات و خودانگیز می باشد بنابر این اگر قصد نمایش ثبات و امنیت را دارید از این رنگ صرف نظر کنید . مردان معمولا رنگ زرد را به دید نشاط و رنگ کودکی مشاهده می کنند بنابراین استفاده از رنگ زرد برای فروش حیثیتی و محصولات گران و سنگین به مردان توصیه نمی شود چرا که کمتر مردی یک دفتر کاری زرد رنگ و یا یک مرسدس بنز زرد رنگ خریداری میکند .

بنفش :
بنفش تلفیقی از آبی و انرژی رنگ قرمز می باشد . این رنگ با وفاداری همراه است . بنفش سمبل قدرت ، نجابت ، اصالت . بنفش با هوشمندی و خرد ، شهرت ، استقلال ، خلاقیت ، مرموز بودن و جادو همراه میباشد . بنفش فعالیت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می کند .
بنفش رنگی سلطنتی می باشد بخصوص بنفش تیره که با مال و ثروت همراه است . بهتر است برای بسته بنده یا طراحی موارد لوکس از رنگ بنفش استفاده نمائید .

مشکی :
مشکی رنگی است که همواره با قدرت ، کمال ، بزرگی ، مرموز بودن ، غم ، شیطان ، مرگ ، راز ، همراه است . اما در اکثر مواقع مشکی بیانگر قدرت می باشد .
مشکی رنگی مرموز است که با ترس و ناشناخته ها همراه است . معمولا تاثیرات منفی دارد ( لیست سیاه ، شوخی سیاه ، نامربوط ، مرگ سیاه ، ناجور ) . نشان دهنده قدرت و پایداری و صلاحیت است و احساس رسمیت و بزرگی را القا میکند و با حیثیت ارتباط دارد (کراوات مشکی ، مرسدس مشکی).در نشان ها و نماد ها مظهر غم و اندوه است .

سفید :
سفید دقیقا نقطه مقابل سیاه است . سفید سمبل خوبی ها ، پاکی ، صلح ، سادگی ، امید ، خلوص ، پاک بودن و امنیت است . سفید می تواند نشان شروع موفقیت باشد و در نشان ها و نماد ها مظهر وفاداری و بی آلایشی است .
سفید در تبلیغات با سردی و تمیزی همراه است چرا که در طبیعت سفید رنگ برف است .

نارنجی :
نارنجی نماد تفکر ، خلاقیت ، ایده ، تفکر ، غیرت ، جدیت ، شیدایی و شیفتگی ، جذابیت و شجاعت است . نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را ترکیب می کند . برای چشم انسان نارنجی بسیار تند است اما نه به تندی رنگ قرمز . نارنجی اثرات نیرو بخش را القا می کند و بر روی روحیه تاثیر مثبت دارد .
نارنجی خریداران را به طور ناگهانی مجذوب میکند و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می کند مانند خرید ، فروش یا متعهد شدن .
توجه داشته باشد در طراحی لوگو کسب و کارتان بهتر است از یک رنگ استفاده کنید . اگر لوگو شما یک رنگ داشته باشد آن رنگ مشخصه نام کسب و کارتان می شود و به راحتی در ذهن مخاطبین خود ثبت می شوید . همچنین در صورت داشتن یک رنگ بهتر می توانید برای طراحی های گرافیکی و تبلیغاتی برندتان کار کنید .
در صورتی که برای طراحی لوگو خود تمایل بر استفاده دو رنگ داشتید باید در نظر بگیرید که اگر طرحتان در یک رنگ اجرا شد هویت خود را از دست ندهد .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
t سه‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:02 ق.ظ

ممنون از مطلب مفیدتون واقعا عالیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد