بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

سازگاری فروشگاه‌های بزرگ با محیط بازار جدید

سون ایلون، یک فروشگاه زنجیره‌ای است که محصولاتی همچون خشکبار و مایحتاج روزمره زندگی را ارائه می‌دهد.
این فروشگاه یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای بزرگ امتیازدهنده با درآمد سالانه بیش از 62 میلیارد دلار است، 7200 فروشگاه در سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی دارد و در حدود 36400 امتیاز شعبه به کشورهای آسیایی داده است که آمار بیشترین فروشگاه‌ها را در آسیا دارد. در آن سوی مرزهای آمریکا، کشور ژاپن، بزرگ‌ترین زنجیره، تایلند در رتبه دوم، تایوان و کره‌جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ماموریت این فروشگاه برآورده کردن نیازهای مشتری به وسیله فراهم آوردن محصولات تازه با کیفیت بالا و خدمات هر روزه با قیمت مناسب، معاملات سریع و ارائه محیط تمیز و دوستانه است.

تاسیس در آمریکا
این فروشگاه در سال 1927 به نام
TOTEm به‌عنوان فروشگاه کمپانی یخ در دالاس تگزاس تاسیس شد. این یخ‌ها مصرف خانگی داشته و برای خنک نگهداشتن غذاها استفاده می‌شد. نام این فروشگاه درسال 1946 به سون‌ایلون تغییرداده شد، چون در آن زمان ساعات کار از هفت صبح شروع می‌شد و تا 11 شب به اتمام می‌رسید. بعد از گذشت چهار سال این فروشگاه بازار خود را به بیرون از دالاس و به نواحی مختلف تگزاس، فلوریدا و واشنگتن گسترش داد. در سال 1962 ساعات کاری شعبه آستین تگزاس به 24 ساعت شبانه‌روز در طول هفته تغییر یافت که علت آن مجاورت این شعبه با دانشگاه و شلوغ شدن آن به‌دلیل شروع شدن بازی فوتبال در شنبه‌ها بود. تصمیم مدیر این شعبه باعث شد سایر شعب نیز از ساعات کاری مذکور پیروی کرده و این یکی از ویژگی‌های فروشگاه‌ها تلقی شود. با دانستن این مطلب که بیش از 10 میلیون نفر از مردم آمریکا در ساعت 3 بیدار و از این تعداد، درآمد 7 میلیون نفر خوب بوده و در این بین کارگران کارخانه‌ها با داشتن سه شیفت کاری در ساعات آخر شب و اول صبح بیدار و نیاز به خرید دارند، این تصمیم بجا بوده و باعث جذب مشتری شد.  

 

 فرمت استاندارد شده براساس سه ویژگی آمریکا
1- آمریکا سومین کشور بزرگ دنیا از لحاظ جغرافیایی است. این مهم سبب شده است که این فروشگاه‌ها با فاصله زیاد از هم بنا شوند.
2- از محل‌هایی برای تاسیس این فروشگاه‌ها استفاده شده که تراکم جمعیت درآن زیاد بوده است. به‌طور مثال، پمپ‌بنزین‌ها را می‌توان نام برد تا این حد که این فروشگاه‌ها به خرده فروشی پمپ‌بنزین‌ها نیز معروف شده‌اند.
3- تعدادی از این فروشگاه‌ها در قسمت‌های روستایی واقع شده‌اند، در جایی که تراکم جمعیت کم بوده با این مزیت که مشتریان می‌توانستند با وسیله نقلیه خود به فروشگاه دسترسی پیدا کنند.
از عوامل اساسی دیگر فرمت استاندارد این فروشگاه‌ها، می‌توان به لوگو، مکان، محصولات و پلان اصلی اشاره کرد که در همه فروشگاه‌ها مشابه است. اندازه این فروشگاه‌ها 2400 تا 3000 متر مربع با جزئیات فیزیکی مشابه، قفسه‌ها و یخچال‌ها، مایکروویوها و کانتر است که در صورت دادن امتیاز، محل فروشگاه به‌صورت رایگان در اختیار امتیازگیرنده قرار می‌گیرد. در هنگام دادن امتیاز، یک دفترچه آموزش عمومی نیز در اختیار امتیاز گیرنده قرار می‌گیرد که بر طبق موازین موافقت‌نامه
Product Maintenance Agreement است. اداره مرکزی اقدام به انعقاد این توافق‌نامه می‌کند که در آن موضوعاتی مثلا چگونگی طبقه‌بندی و ذخیره کالاها در فروشگاه به‌طور کامل شرح داده شده است. در این قرارداد، حاشیه سود بالا پیش‌بینی و تولیدکننده‌های محلی نزدیک نیز پیشنهاد داده شده است. مرتب از فروشگاه‌ها بازدید شده و چک می‌شود که همه‌چیز مرتب و چیدمان نقشه اصلی، طرح‌بندی کالاها و سایر جزئیات دقیقا طبق توافق‌نامه باشد.

گسترش بین‌المللی
مفهوم این‌گونه فروشگاه‌ها به‌دلیل دارا بودن آیتم‌های ضروری خانه و خانواده، همانطور که در داخل آمریکا تکامل یافت در خارج از آمریکا به سرعت گسترش پیدا کرد. ساختاری که در زمان تاسیس وجود داشت، در سرتاسر جهان به‌وسیله دادن امتیاز تکرار شد. اول به کانادا و هر دو سه سال یکبار به کشور جدیدی پا گذاشت و عملکرد آن حتی بهتر از وطن نمایان شد. این توسعه خیلی سریع انجام گرفت و تعداد مغازه‌های خارج از این کشور چهار برابر شد مخصوصا در آسیا در سال 1974 با ورود به ژاپن.
برای مثال درسال 1980 اولین فروشگاه در تایوان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شرایط جغرافیایی این کشور باعث رشد روزافزون این فروشگاه شد. تایوان جزیره‌ای در آسیا است که دومین تراکم جمعیت را با 616 نفر در کیلومتر مربع در جهان بعد از بنگلادش دارا می‌باشد. تقریبا همه خرده‌فروش‌های بزرگ جهانی به تایوان وارد شده‌اند. مثلا فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرمارکت کریفور، رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزا هات و استارباکس. ولی کماکان سون‌ایلون به‌دلیل تمهیدات خوب مدیریتی، سازگاری با محیط بازار جدید، یافتن فرصت‌هایی برای درک بهتر مشتری و خدمات بهتر در صدر جدول قرار دارد.

درس‌هایی برای تبدیل شدن به یک سازمان هوشمند
ما در عصر بی‌ثباتی زندگی می‌کنیم. جهانی شدن به‌منظور رقابت با بازار جهانی و تکنولوژی‌های جدید، کار را برای مدیران سخت کرده است. همواره سازگاری با محیط و شرایط، سخت و چالش‌آفرین است، مگر اینکه شما در بازار جدید حضور داشته و اگر تغییری در بازار احساس کردید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و مطالعه و تحقیق را آغاز کنید. گاهی اوقات این تغییرات را می‌توان پیش‌بینی کرد. اگر این تغییرات ایده و یا قانون جدید باشد بیشتر در مورد آن یاد بگیرید. هرچه بیشتر در مورد آن بدانید، بیشتر می‌توانید آن را درک کنید. به‌طور مثبت به آن نگاه کنید و آن را نشانه خوبی در به‌دست آوردن سود بیشتر در نظر بگیرید.

رفتار یک سازمان هوشمند چگونه است؟
1- سازمان‌های هوشمند، دنیا را به‌گونه‌ای دیگر می‌بینند: وقتی که دنیای اطراف آنها تغییر می‌کند سریعا متوجه شده و برای پاسخ به این تغییرات اولین هستند. آنهایی موفق می‌شوند که تغییرات را از زاویه مثبت دیده، خود را با محیط وفق داده و از رقبای نزدیکشان متفاوت شوند.
2- سرعت: سازمان‌های هوشمند اغلب سرعت بیشتری در جاگیری و بهره‌برداری منابع جدید دارند. آنها راه‌هایی برای همزیستی پیدا می‌کنند و از رقبا سبقت می‌گیرند. افزایش کارآیی می‌تواند بهترین استراتژی بقا باشد.
3- هدف نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند: آنهایی می‌مانند که ظرفیت خطرات و فرصت‌ها را دارند به این منظور که به آن آگاه هستند و قاطعانه عمل می‌کنند. در ساختار تجارت هدف نقش غریزه را بازی می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم نیروی محرکی که در بازار همگان را به جلو می‌برد، هدف است که همان سود بیشتر است.
4- یک سازمان هوشمند هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شود: برای یک کسب‌وکار در بازار شرایط دائما درحال تغییر است و کماکان تقاضای مشتری و در راستای آن تقاضای بازار تغییر پیدا می‌کند.               
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۴۵۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد