بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

چرا برادران هوآیی می‌خواهند به دیزنی چین تبدیل شوند؟ حرکت فراتر از مرزهای کسب‌وکار

شرکت رسانه‌های برادران هوآیی (Huayi) بزرگ‌ترین شرکت تولید سرگرمی در چین و در حوزه خود صاحب اولین سهام در این کشور است. این شرکت ابتدا روی تجارت تبلیغات شهری متمرکز بود و به سرعت، حوزه کارش به تولید فیلم‌های سینمایی گسترش پیدا کرد. امروز این شرکت یک پنجم فروش فیلم در چین را به خود اختصاص داده است (6/3 میلیارد یوآن از کل فروش 8/21 میلیاردی). در سال 2013 رشد ثبت شده این شرکت معادل 27 درصد بوده است.
در چند سال اخیر مسیر توسعه فعالیت‌های تجاری هوآیی به حوزه بازی‌های گوشی‌های همراه و شهربازی‌ها هم رسیده است. بنیان‌گذار این شرکت، وانگ ژونگجون می‌گوید که این شرکت، با الگو قرار دادن دیزنی (
Disney)، می‌خواهد به بازیگری عمده در تمام حوزه‌های صنعت سرگرمی تبدیل شود.
هوآیی در سال 2009 برای عرضه عمومی اولیه سهام اقدام کرد. سهام 26 درصدی آقای وانگ در این شرکت او را در فهرست ثروتمندان چینی از دید نشریه فوربس قرار داده است؛ او در سال 2013 با برآورد ثروت 1/1 میلیارد دلاری، نفر 142 این فهرست بود.
وانگ با نشریه الکترونیک (Knowledge@Wharton) متعلق به دانشکده وارتن دانشگاه پنسیلوانیا در مورد هدف این شرکت از تنوع بخشیدن به فعالیت‌های آن و آنچه او در جریان این روند آموخته، گفت‌وگویی داشته است. آنچه در پی می‌آید، نسخه‌ای تدوین شده از این گفت‌وگو است

 

شرکت برادران هوآیی در سال‌های اخیر رشد برق‌آسایی داشته. عناصر مرکزی در موفقیت شما کدامند؟

برادران هوآیی خیلی زود به حوزه سرگرمی چین وارد شد. این مساله باعث شد در بسیاری موارد، نسبت به رقبایمان، پیش‌ قدم باشیم و امتیاز ما در همین بود. همچنین، ما از این جهت خوش‌شانس بودیم که تصمیمات ما همیشه در راستای تحولات در سیاست‌های کلان چین و تحرکات صنعت این کشور بود. این موضوع به‌خصوص در زمان تصمیم برای عرضه عمومی سهام شرکت به خوبی مشهود است. 
موفقیت ما به سه عنصر وابسته است. نخست، اهرم قدرت سرمایه. ما اولین شرکت در صنعت سرگرمی چین هستیم که از اهرم سرمایه برای رشد کسب‌وکارمان استفاده کردیم. ما اولین شرکتی هستیم که با استفاده از وام‌های بانکی به تولید فیلم دست زدیم. ما دو مرحله جذب سرمایه اساسی را پیش از عرضه عمومی پشت سر گذاشتیم. ما از جک ما (مدیر «علی‌بابا» بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک چین) و دیگر سرمایه‌گذارها، سرمایه جذب کردیم. سپس ما با موفقیت در سال 2009 سهام خود را به عرضه عمومی گذاشتیم و اولین «سهام سینمایی» چین شدیم. 
مورد دوم ابتکار سازمانی است. ما الگوهای تازه را در تمام سطوح کارمان آزموده‌ایم. سوم اینکه، به شکلی فعال وارد فعالیت‌های تجاری نو شده‌ایم؛ که شامل بازی گوشی‌های همراه و دستگاه‌های بازی کامپیوتری می‌شوند که در راستای چشم‌انداز راهبردی ما برای سه تا پنج سال آینده است. ناظران ممکن است، تصور کنند که رشد ما به نرمی و سادگی صورت گرفته؛ این در حالی است که برخی از طرح‌ها آن‌چنان‌که برنامه‌ریزی شده بودند، پیش نرفتند. 

 کدام تجربه‌ها موفق نبودند؟ 

در سال 2010 ما چند صد میلیون یوآن و میزان زیادی انرژی برای برنامه‌های تلویزیونی سرمایه‌گذاری کردیم. بسیار بیشتر از آن چیزی که برای بازی‌های همراه هزینه کرده بودیم. اما تا همین امروز، سود تلویزیون سالانه کمتر از 100 میلیون یوآن بوده است. در واقع، در این حوزه موفق نبودیم. من فکر می‌کنم دلیلش کمبود استعداد باشد. صنعت سرگرمی نیاز به این دارد که برای هر کاری اشخاص درست را پیدا کنید. 
پیدا کردن افراد با استعداد تا حدود زیادی بستگی به بخت و اقبال دارد. عدم اطمینان زیادی در صنعت سرگرمی چین وجود دارد. نمی‌توانید پیشاپیش حتی برای پنج سال آینده فکر کنید، چرا که ممکن است تغییرات بنیادی صورت بگیرد.

برخی منتقدان احساس می‌کنند که هوآیی از کار اصلی خود منحرف شده است. پاسخ شما چیست؟

آنها طی یک تا دو سال آینده هم، همین را خواهند گفت. ما اکنون فعالانه در حال گسترش فعالیت‌های مکان-محورمان هستیم. من به تیم اجرایی‌مان سال‌ها پیش گفتم که ما نیازمندیم، برای به حداکثر رساندن سود حاصل از حق کپی‌رایتمان، در تمام زنجیره صنعت فیلم حضور داشته باشیم. الگوی تجاری ما مشابه دیزنی خواهد بود. اگر دیزنی صرفا روی تولید فیلم‌های انیمیشن تمرکز می‌کرد، نمی‌توانست به دیزنی امروز تبدیل شود. اگر ما تنها فیلم می‌ساختیم، نمی‌توانستیم این هوآیی امروز باشیم. کار اصلی ما تولید محتوای سرگرمی است؛ به شکلی که فیلم، بازی و شهربازی همه در راستای هم قرار می‌گیرند.

 چگونه راهبردهایتان را تعیین می‌کنید؟

پیش‌تر تصمیم‌هایی که می‌گرفتیم کاملا فی‌البداهه بود. بعد از عرضه عمومی، فشار از سوی سهامدارها ما را مجبور کرد که در مورد راهبرد رشد آینده شرکت تصمیم‌گیری کنیم. عدم اطمینان زیادی در صنعت سرگرمی چین وجود دارد. نمی‌توانید پیشاپیش تصمیم‌گیری کنید، چرا که ممکن است تغییرات بنیادی صورت بگیرد. کار من این است که در مورد آنچه شرکت در سه سال آینده انجام خواهد داد، تصمیم بگیرم.
منابع اساسی در صنعت سرگرمی کارگردان‌ها، بازیگران و توانایی خلق داستان‌های جذاب هستند. مهم‌ترین قابلیت یک مدیر در صنعت سرگرمی توانایی یادگیری او است. تنها در صورتی می‌توانیم رشد کنیم که اشتیاق برای آموختن داشته باشیم.

الگو‌های شما در کسب‌وکارتان کدامند؟

سه گروه هستند که من از آنها می‌آموزم. نخست دوستان، به‌خصوص تجار شناخته شده. بزرگ‌ترین موهبتی که من از آن برخوردارم این است که دوستان بسیار دارم. پیش از هر دلیل دیگر، به‌خاطر حمایت دوستان فعال در بخش خدمات مالی است که قادریم از وام‌های بانکی برای ساخت فیلم استفاده کنیم. من آدم ساده و آسان‌گیری هستم؛ شاید همین دلیل فراوانی دوستانم باشد. بسیاری از دوستان من کسانی هستند که پیش از عرضه عمومی اولیه، سرمایه‌گذاران اصلی شرکت بودند. ناگفته نماند که بازگشت سرمایه‌ در هوآیی هم بسیار چشمگیر است.
دسته دوم فعالان رسانه‌ای در حوزه اقتصادی هستند. هوآیی اولین سهام در بخش سرگرمی است و اصحاب رسانه عادت دارند در مورد اوضاع صنعت رسانه، راهبردهای رشد و مانند اینها سوال کنند. در ابتدای کارمان زیاد در مورد این چیزها فکر نمی‌کردم، اما اگر مدام در مورد این مسائل از شما سوال کنند، مجبور می‌شوید ایده‌هایی را شکل بدهید.
مسیر سوم، تالارهای گفت‌وگو (
Forum) است. من عاشق این هستم که وارد این تالارهای گفت‌وگوی اینترنتی شوم و با دیگران وارد بحث و گفت‌وگو شوم. در این فضاهای اینترنتی امکان برخورد با بسیاری افکار و ایده‌های تازه وجود دارد. من اولین بار ازطریق یکی از این تالارها با مفهوم تجارت بنگاه و مشتری «B2C» آشنا شدم. افق گسترده‌ای از خلاقیت در این تالارها حاضر است. 

اینترنت چه تاثیری روی فعالیت‌های تجاری شما داشته است؟

من شخصا در فعالیت‌های گروه رسانه‌های نوین شرکت درگیر نیستم. اما کاملا به تیم جوانمان در این بخش اعتماد دارم و ازنظر منابع مالی و انسانی از آنها قویا حمایت می‌کنم. ما مشارکت در مالکیت معنوی را با شرکت تنسنت (Tencent) بزرگ‌ترین شرکت ارتباطات آنلاین چین، آغاز کرد‌یم و با هم محصولی را به نام اتحاد ستاره‌ای (Star Alliance) تولید کردیم. تنسنت این پلت‌فرم را فراهم کرد و عوامل ما گردانندگان کار هستند. محصول مورد نظر طی دو ماه بیش از بیست میلیون کاربر پیدا کرده است. من اطمینان دارم که هوآیی می‌تواند به الگوی فعالیت‌های آنلاین خاص خود، از طریق همکاری با این شرکت‌های اینترنتی برسد.
تاثیر اینترنت تنها به فعالیت‌های تجاری محدود نمی‌شود. ایده‌های بسیاری از طریق اینترنت منبع الهام ما بوده‌اند. نمونه دیگر، الگوی تجارت مکان‌-محور ماست. هوآیی سرمایه‌های هنگفت برای ساخت و ساز هزینه نخواهد کرد، بلکه تاسیسات توسط پیمانکاران طراحی و ساخته خواهند شد و ما در سود آنها شریک خواهیم بود. 

در مورد تولید فیلم، آیا هوآیی بین‌المللی خواهد شد؟

بله، بدون شک. من شخصا مسوول این پروژه هستم. من سال گذشته پنج بار از لس‌آنجلس بازدید کردم. بازار چین طی سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده. یک فیلم با تولید عظیم می‌تواند بیش از 100 میلیون دلار عایدی داشته باشد. به تازگی دو محصول هالیوودی درآمدشان از بازار چین بیش از بازارشان درآمریکای شمالی بوده است. اغلب کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ هالیوودی تحرک بازار چین را دنبال می‌کنند. برخی حتی پیش‌بینی می‌کنند که حجم بازار چین تا سال 2019-2018 از بازار آمریکا فراتر برود. در رابطه با سرمایه‌گذاری مالی، شرکت‌های فیلمسازی چینی می‌توانند میلیون‌ها دلار در تولیدات هالیوودی سرمایه‌گذاری کنند. 
من مذاکرات با شرکت‌های برادران وارنر و لاینزگیت را، در مورد امکانات مشارکت، آغاز کرده‌ام. ما همین اخیر قصد خود مبنی بر سرمایه‌گذاری 120 تا 150 میلیون دلاری در استودیو 8 [مجموعه تولید فیلم زیر نظر رئیس سابق وارنر جف رابینف] را اعلام کرده‌ایم. مشارکت‌های بعدی شامل تولید، سرمایه‌گذاری و ادغام و تملک (
M&A) مشترک خواهد بود.
باور دارم که روند بین‌المللی شدن هوآیی طی دو سال آینده، به پیش خواهد رفت. روزی ما این خبر را خواهیم شنید که محصولی از هوآیی سه میلیارد یوآن (476 میلیون دلار) در چین و 800 میلیون دلار در بازار جهانی فروش داشته است. 

استعداد فردی در کار شما نقش مهمی به‌عهده دارد. هوآیی چطور افراد با استعداد را، به‌خصوص در سطح بین‌المللی، جذب می‌کند؟

شما باید، در مراحل مختلف کارتان، روش‌های متفاوتی را برای جذب استعدادها به‌کار بگیرید. در روزهای اول، اصل کار انگیزه‌بخشی است؛ یعنی هنگامی که رئیس شرکت در مورد رویاهای خود برای آینده صحبت می‌کند. در مرحله‌ای که ما در آن قرار داریم، رویکردهای دیگری برای جذب استعداد وجود دارد، مانند امکان برخورداری از سهام، یا ادغام و خرید شرکتی. به‌طور مثال بنیانگذاران شرکت فناوری یینهان (Yinhan) آدم‌های بسیار حرفه‌ای و در عین حال ساده‌ای هستند. خوب چطور می‌شود جذبشان کرد؟ از طریق سرمایه‌گذاری. منابع اصلی در صنعت سرگرمی کارگردانان، بازیگران و توانایی داستان‌گویی است. ما نمی‌توانیم این منابع را در انحصار خود نگه داریم. 

آیا موقعیت هوآیی در این صنعت ادامه می‌یابد؟

این صنعتی است بزرگ که امکان انحصار منابع در آن وجود ندارد. ما در سال‌های 2012 و 2013 بازیگر پیشرواین صنعت، با 20 درصد درآمد فروش فیلم در کل بازار چین بوده‌ایم. ادامه این روند در آینده بسیار سخت خواهد بود. چین مانند ایالات متحده به بازاری بزرگ با چندین تولیدکننده درجه یک، بدون سردمداری عمده یک شرکت تبدیل خواهد شد. جایگاه اول، سال به سال، در میان شرکت‌ها دست به دست خواهد شد. 
هرچند که، ما نمی‌توانیم در همین نقطه باقی بمانیم. ما باید به جلو حرکت کنیم و الگوهای جدید را کشف کنیم. به همین خاطر است که از اشراف بر تمام زنجیره سرمایه در صنعت سرگرمی حرف می‌زنیم. 
به این ترتیب اگر راهبردهای ما در بازی‌ها و تفریحات مکان-محور به خوبی پیش برود، ما در جایگاه بهتری نسبت به رقبایمان قرار خواهیم گرفت. دیزنی سال‌ها است که در بازار سرگرمی آمریکا بزرگ‌ترین شرکت بوده است. لیکن دیزنی الزاما بزرگ‌ترین شرکت فیلمسازی نیست. پرسش اصلی برای ما این است که آیا می‌توانیم به جایگاه «برادر بزرگ‌تر» در تمام صنعت سرگرمی دست پیدا کنیم و تا چه مدت می‌توانیم در این جایگاه باقی بمانیم. در حال حاضر برخی منتقدین، به شکلی وسواس گونه، تنها درگیر مساله درآمدهای فروش فیلم هستند. شرکت‌های سرگرمی چینی باید فراتر از مساله فروش فیلم را ببینند، آنها باید از دیزنی و برادران وارنر بیاموزند و به سمت فرافرهنگی شدن حرکت کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۱۰ به نقل از B+S

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد