بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

سود بازی

 

سونی بیش از دو میلیون PS4 فروخت

شرکت سونی اعلام کرد میزان فروش کنسول جدید بازی این شرکت یعنی PS4، روز اول دسامبر به 1/2 میلیون واحد رسید. کنسول جدید توانست این رکورد را تنها دو هفته پس از عرضه در بازارهای آمریکا و کانادا و فقط سه روز پس از ارائه در دیگر بازارهای جهان کسب کند. کنسول بازی PS4 روز 15نوامبر در بازارهای آمریکای شمالی و دو هفته بعد از آن در کشورهای دیگر معرفی شد و در حال حاضر در 32 کشور جهان به فروش می‌رسد و قرار است این تعداد بازهم افزایش پیدا کند. حتی در بازارهای امارات متحده، این دستگاه قبل از پایان آذرماه در دسترس خواهد بود. سونی میزان فروش PS4 در اروپا، استرالیا و آمریکای لاتین را طی سه روز عرضه 700 هزار واحد اعلام کرد. همچنین شهروندان ایالات متحده در 24 ساعت اولیه ارائه این کنسول، یک میلیون عدد از آن را به خانه‌های خود بردند. این ارقام، رکوردی جدید در زمینه فروش انواع کنسول بازی محسوب می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه به نظر می‌رسد تقاضا برای این کالا همچنان قوی است و احتمالاً میزان فروش بالاتر خواهد رفت. سونی انتظار دارد تا پایان ماه مارس بیش از پنج میلیون دستگاه کنسول‌بازی PS4 به فروش برساند. این شرکت ژاپنی تنها چند ماه قبل به دلیل کاهش سود سه‌ماهه سوم خود، تحت فشار سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها قرار داشت. مایکروسافت رقیب اصلی این شرکت ژاپنی در زمینه تولید کنسول‌های بازی محسوب می‌شود که دستگاه XBOX جدید خود را تنها چند روز قبل از PS4 سونی به بازارها معرفی کرد. ایکس‌باکس مایکروسافت نیز توانست در روز معرفی خود، یک میلیون دستگاه در آمریکای شمالی به فروش برساند. البته مایکروسافت دستگاه خود را در فروشگاه‌های بیشتری عرضه کرده بود. طبق آمار PS4 بیشترین فروش کنسول‌های بازی را در فروشگاه آنلاین آمازون دارد در حالی که ایکس‌باکس در والمارت محبوب‌تر است. سونی و مایکروسافت از سال 2001 رقابت بر سر عرضه کنسول‌های بازی جذاب‌تر را آغاز کرده‌اند؛ نبردی که هنوز هم ادامه دارد.

 

در سال 2001 مایکروسافت برای اولین بار وارد عرصه تولید کنسول‌های بازی شد و اولین ایکس‌باکس ساخت خود را به بازار عرضه کرد. در این زمینه شرکت سونی پیشتاز محسوب می‌شود. این شرکت اولین پلی‌استیشن خود را در سال 1994 رونمایی کرد. احتمالاً جنگ بین شرکت‌ها برای ارائه کنسول‌های بازی متوقف نخواهد شد، آن هم به یک دلیل ساده: بازی‌های ویدئویی و کلیه لوازم جانبی آن سودآورترین بخش صنایع سرگرمی در طی چندین دهه گذشته بوده‌اند و مطمئناً همچنان خواهند بود. حتی در اوایل دهه1990 که بازی‌های کامپیوتری به اندازه امروز پیشرفت نکرده بودند، سود کمپانی ژاپنی نینتندو از سود مجموع تمام بنگاه‌های فیلمسازی آمریکایی بیشتر بود. تنها در سال 2012 درآمد بازی‌های ویدئویی سنتی 5/35 میلیارد دلار بود که در محاسبه این رقم بازی‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، محاسبه نشده است. البته همان قدر که کسی در مورد سودآور بودن بازی‌های کامپیوتری شکی ندارد، بحث‌هایی در مورد آینده کنسول‌های بازی وجود دارد. بسیاری عقیده دارند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، به تدریج برای بازی جایگزین کنسول‌هایی خواهند شد که گران هستند، تنها برای بازی طراحی شده‌اند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. البته مدیران سونی، چنین نظری را قبول ندارند. آنها اعتقاد دارند بازی‌ها روی صفحه‌های بزرگ و در کنار دوستان بسیار جذاب‌تر است و همچنان جذاب باقی خواهد ماند.

منبع: هفته نامه تجارت فردا شماره 68

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد